Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0

Informujemy, że nasza szkoła otrzymała w 2023 roku wsparcie finansowe w ramach Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025”. Program jest realizowany przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, przy zaangażowaniu Biblioteki Narodowej, Instytutu Książki i Narodowego Centrum Kultury oraz we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki jako Operatora Priorytetu 3.

W ramach wsparcia biblioteka szkolna otrzymała 12 000 zł, zaś przedszkole – 3000 zł. Otrzymane środki finansowe zgodnie z celem programu zostały przeznaczone na zakup nowości wydawniczych, realizację działań promujących czytelnictwo wśród dzieci i młodzieży oraz zakup nowych elementów wyposażenia biblioteki szkolnej. Dzięki pozyskanym środkom zakupiliśmy:

  • 2 regały na książki,
  • biblioteczkę do ekspozycji premier wydawniczych,
  • 3 siedziska – „pufy”,
  • ponad 100 pozycji książkowych – w tym lektury oraz nowości wydawnicze pozostających w sferze zainteresowań  uczniów
  • nagrody w konkursach czytelniczych

Inne informacje o programie można znaleźć tutaj

Działania podejmowane w naszej bibliotece mające na celu promowanie i rozwijanie czytelnictwa:

– we wrześniu obchodzony był Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania, który został połączony z włączeniem się placówki do Ogólnopolskiej Akcji Czytelniczej „Czytamy z Sercem”. W naszej szkole obchody tego dnia trwały zatem dwa dni – 29 i 30 września bieżącego roku szkolnego,

– w październiku obchodzony był Miesiąc Bibliotek Szkolnych, w ramach którego odbyły się następujące konkursy:  

  • „Październikowa książkomania”- konkurs na najaktywniejszego czytelnika w dwóch kategoriach: klasy 1-3 i 4-8
  • „Moje wyobrażenie mola książkowego” – konkurs dla uczniów klas 1-4
  • „Życzenia dla Biblioteki” – konkurs dla uczniów 5-8
  • „Ile waży przyjaźń” – konkurs dla wszystkich uczniów szkoły

– dodatkowo w miesiącu październiku podjęto współpracę z Radą Rodziców przy organizacji szkolnego kiermaszu książek. Książki dostarczyła zaprzyjaźniona księgarnia Tuliszków, która w związku z prowadzeniem kiermaszu książek przekazała w formie darów do biblioteki dary książkowe, które wzbogaciły jej ofertę,

–  w listopadzie uczniowie klas 1-3 uczestniczyli w warsztatach czytelniczych  „Tu Czytamy”, których celem było zachęcenie dzieci do samodzielnego czytania, rozwijanie ich wyobraźni oraz zdolności artystycznych,

– w grudniu uczniowie klas 1-4 uczestniczyli w spotkaniu autorskim z Marcinem Koziołem

– w styczniu zorganizowano akcję pod hasłem „Książka na ferie”.

Ponadto biblioteka przystąpiła do Ogólnopolskiego Programu dla Bibliotek „Biblioteka – dobre miejsce dla człowieka”, którego celem jest promocja czytelnictwa oraz aktywizacja bibliotek szkolnych. Jednym z działań podjętych w ramach programu jest ciesząca się dużym powodzeniem akcja czytelnicza „Klub pożeraczy książek”

Przystąpiono również do VII Ogólnopolskiego Konkursu „Wielka Liga Czytelników” złożonego z 3 etapów (szkolny, półfinał i finał).

Od września biblioteka wraz z wychowawcami klas 1-3 realizowała zadania w ramach Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego „Lekturki spod chmurki” wspierającego rozwój czytelnictwa wśród uczniów klas 1-3

Biblioteka szkolna zorganizowała Konkurs czytelniczy połączony z loterią dla klas 1-8: ta nowa (innowacyjna) forma konkursu przyciągnęła uczniów, łącząc zabawę z promocją książek.

Akcje biblioteczne:

  • Bookflix – działanie polegało na stworzeniu w bibliotece ekspozycji książek polecanych przez uczniów. Dzięki temu uczniowie mieli szansę odkrywać nowe tytuły i autorów, zgodnie
    z rekomendacjami swoich rówieśników.
  • „W bibliotece dajemy Ci spokój” to działanie mające na celu przedstawienie biblioteki jako bezpiecznego miejsca, azylu od namiaru bodźców, gwaru i stresu. Stworzono specjalną strefę relaksu z wygodnymi siedzeniami, aby uczniowie mogli odpocząć i skupić się na czytaniu.
  • Ogólnopolskie Wybory Książek – wspólnie z Samorządem Uczniowskim przeprowadzono „Ogólnopolskie Wybory Książek”, podczas których uczniowie mogli głosować na swoje ulubione tytuły literackie, co miało na celu promowanie literatury
    i czytelnictwa wśród młodzieży.
  • Akcja informacyjna dla rodziców dot. zalet czytania – przygotowano ulotki informacyjne, które przedstawiały korzyści płynące z czytania dla rozwoju intelektualnego i emocjonalnego dzieci oraz młodzieży. Ulotki były rozdawane podczas spotkań rodziców z wychowawcami.

Dzięki realizacji założeń NPRCz 2.0 zauważono:

  • Wzrost zainteresowania uczniów czytaniem i literaturą,
  • Aktywne zaangażowanie uczniów w działania biblioteki oraz w konkursy czytelnicze,
  • Zwiększenie zainteresowania czytelnictwem wśród uczniów,
  • Wzrost liczby wypożyczeń książek z biblioteki,
  • Aktywne zaangażowanie uczniów w życie szkolnej biblioteki,
  • Umacnianie roli biblioteki jako centrum kulturalno-edukacyjnego szkoły