Informujemy, że nasza szkoła otrzymała w 2023 roku wsparcie finansowe w ramach Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025”. Program jest realizowany przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, przy zaangażowaniu Biblioteki Narodowej, Instytutu Książki i Narodowego Centrum Kultury oraz we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki jako Operatora Priorytetu 3.
W ramach wsparcia biblioteka szkolna otrzymała 12 000 zł, zaś przedszkole – 3000 zł. Otrzymane środki finansowe zgodnie z celem programu zostały przeznaczone na zakup nowości wydawniczych, realizację działań promujących czytelnictwo wśród dzieci i młodzieży oraz zakup nowych elementów wyposażenia biblioteki szkolnej. Dzięki pozyskanym środkom zakupiliśmy:
- 2 regały na książki,
- biblioteczkę do ekspozycji premier wydawniczych,
- 3 siedziska – „pufy”,
- ponad 100 pozycji książkowych – w tym lektury oraz nowości wydawnicze pozostających w sferze zainteresowań uczniów
- nagrody w konkursach czytelniczych
Inne informacje o programie można znaleźć tutaj
Działania podejmowane w naszej bibliotece mające na celu promowanie i rozwijanie czytelnictwa:
– we wrześniu obchodzony był Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania, który został połączony z włączeniem się placówki do Ogólnopolskiej Akcji Czytelniczej „Czytamy z Sercem”. W naszej szkole obchody tego dnia trwały zatem dwa dni – 29 i 30 września bieżącego roku szkolnego,
– w październiku obchodzony był Miesiąc Bibliotek Szkolnych, w ramach którego odbyły się następujące konkursy:
- „Październikowa książkomania”- konkurs na najaktywniejszego czytelnika w dwóch kategoriach: klasy 1-3 i 4-8
- „Moje wyobrażenie mola książkowego” – konkurs dla uczniów klas 1-4
- „Życzenia dla Biblioteki” – konkurs dla uczniów 5-8
- „Ile waży przyjaźń” – konkurs dla wszystkich uczniów szkoły
– dodatkowo w miesiącu październiku podjęto współpracę z Radą Rodziców przy organizacji szkolnego kiermaszu książek. Książki dostarczyła zaprzyjaźniona księgarnia Tuliszków, która w związku z prowadzeniem kiermaszu książek przekazała w formie darów do biblioteki dary książkowe, które wzbogaciły jej ofertę,
– w listopadzie uczniowie klas 1-3 uczestniczyli w warsztatach czytelniczych „Tu Czytamy”, których celem było zachęcenie dzieci do samodzielnego czytania, rozwijanie ich wyobraźni oraz zdolności artystycznych,
– w grudniu uczniowie klas 1-4 uczestniczyli w spotkaniu autorskim z Marcinem Koziołem
– w styczniu zorganizowano akcję pod hasłem „Książka na ferie”.
Ponadto biblioteka przystąpiła do Ogólnopolskiego Programu dla Bibliotek „Biblioteka – dobre miejsce dla człowieka”, którego celem jest promocja czytelnictwa oraz aktywizacja bibliotek szkolnych. Jednym z działań podjętych w ramach programu jest ciesząca się dużym powodzeniem akcja czytelnicza „Klub pożeraczy książek”
Przystąpiono również do VII Ogólnopolskiego Konkursu „Wielka Liga Czytelników” złożonego z 3 etapów (szkolny, półfinał i finał).
Od września biblioteka wraz z wychowawcami klas 1-3 realizowała zadania w ramach Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego „Lekturki spod chmurki” wspierającego rozwój czytelnictwa wśród uczniów klas 1-3
Biblioteka szkolna zorganizowała Konkurs czytelniczy połączony z loterią dla klas 1-8: ta nowa (innowacyjna) forma konkursu przyciągnęła uczniów, łącząc zabawę z promocją książek.
Akcje biblioteczne:
- Bookflix – działanie polegało na stworzeniu w bibliotece ekspozycji książek polecanych przez uczniów. Dzięki temu uczniowie mieli szansę odkrywać nowe tytuły i autorów, zgodnie
z rekomendacjami swoich rówieśników. - „W bibliotece dajemy Ci spokój” to działanie mające na celu przedstawienie biblioteki jako bezpiecznego miejsca, azylu od namiaru bodźców, gwaru i stresu. Stworzono specjalną strefę relaksu z wygodnymi siedzeniami, aby uczniowie mogli odpocząć i skupić się na czytaniu.
- Ogólnopolskie Wybory Książek – wspólnie z Samorządem Uczniowskim przeprowadzono „Ogólnopolskie Wybory Książek”, podczas których uczniowie mogli głosować na swoje ulubione tytuły literackie, co miało na celu promowanie literatury
i czytelnictwa wśród młodzieży. - Akcja informacyjna dla rodziców dot. zalet czytania – przygotowano ulotki informacyjne, które przedstawiały korzyści płynące z czytania dla rozwoju intelektualnego i emocjonalnego dzieci oraz młodzieży. Ulotki były rozdawane podczas spotkań rodziców z wychowawcami.
Dzięki realizacji założeń NPRCz 2.0 zauważono:
- Wzrost zainteresowania uczniów czytaniem i literaturą,
- Aktywne zaangażowanie uczniów w działania biblioteki oraz w konkursy czytelnicze,
- Zwiększenie zainteresowania czytelnictwem wśród uczniów,
- Wzrost liczby wypożyczeń książek z biblioteki,
- Aktywne zaangażowanie uczniów w życie szkolnej biblioteki,
- Umacnianie roli biblioteki jako centrum kulturalno-edukacyjnego szkoły